HEINZ HARTMANN
Hartmann elmélete nehezebben érthető, kevésbé populáris, ezért csak néhány gondolatot terveztem bemutatni.
A klasszikus freudi
fejlődéskoncepciót az ösztöntan felől boncolgatva az énanalitikusoknak nevezett
pszichoanalitikusok kezdték ki. Közülük is Hartmann volt, aki elsőként vetette
fel, hogy az „én” (ego) nem csak az ösztönén (id) származéka, hanem énmagok
formájában, az ösztönénnel együtt már születésünktől fogva létezik
(differenciálatlan fázis). Az ego egy része végig kapcsolatban marad az iddel,
ezáltal tud majd működni a konfliktusos szférában. Az ego örökletes, mindenki
számára adott tényezőkkel, azaz veleszületett pszichés apparátussal (primer
egofunkciókkal) rendelkezik. Ilyen veleszületett primer egofunkció a percepció,
a nyelv, a logika, a megértés, a tanulás, a motoros fejlődés, az önkontroll és
minden olyan funkció, amit éber állapotban csinálunk. Ezek a veleszületett
készségek közvetítik a gyerek és a környezete közötti interakciót. A funkciók a
biológiai éréssel és a fejlődéssel párhuzamosan alakulnak, a konfliktusmentes
szférában, az egoenergiák segítségével. Ezek a konfliktusoktól függetlenül
fejlődő funkciók hozzák létre az ego primer autonómiáját, mely fogalom azt a
feltételezést is magában rejti, hogy ezek az énfolyamatok közvetlenül is
kielégüléshez vezetnek, megalapozva a hatékonyság érzését. A konfliktusmentes
énszféra (ez a funkciók összefoglaló neve) és az ego primer autonómiája együtt
látják el a megfelelő alkalmazkodást és az integratív, szintetizáló,
önfenntartó feladatokat.
Hartmann beszél még az ego szekunder
autonómiájáról, ami olyan tevékenységek funkcióváltásai révén jön létre, melyek
korábban a konfliktusok hatására alakultak ki, de később relatíve független és
automatikus folyamattá alakulhattak át, így az eredetitől eltérő tevékenységet
is képesek szolgálni (pl. szexuális motiváció elhárításából kíváncsiság,
tudásvágy).
Az énerő fogalma jelzi az egofunkciók
integráltságának fokát, és hogy az ego mennyire bírja rendszabályozni az ösztönént.
Hartmanni fogalom még az általánosan
elvárható környezet, melynek meglétekor az egofunkciók elérhetik működésük
maximumát. Ez a fogalom az aktuálisan jelen lévő szülők szerepének fontosságát
hangsúlyozza. Elmélete kialakításakor tehát a környezeti körülmények, és az
érési folyamatok személyiségfejlődésre gyakorolt hatását is figyelembe vette.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése